Narzędzia marketingu internetowego – SMM i SEO, newslettery mailowe, reklama kontekstowa i ukierunkowana – działają tylko w sieci i przyciągają konsumentów za pośrednictwem kanałów online. Digital marketing wykorzystuje te same metody, ale nie ogranicza się do nich, dodatkowo korzystając z kanałów niezależnych od Internetu – radia, telewizji, SMS czy kodów QR.
W przepełnionej przestrzeni informacyjnej bardzo trudno jest zwrócić na siebie uwagę konsumentów. W efekcie odbiorcy są gotowi zaakceptować oferty firm tylko wtedy, gdy odpowiadają one ich potrzebom i wymaganiom. Dlatego komunikacja reklamowa powinna odbywać się na oczach klienta we właściwym czasie i we właściwym miejscu – w momencie, gdy poszukuje on rozwiązania i jest najbardziej zainteresowany rozpatrzeniem danej oferty. I właśnie to umożliwia digital marketing.
W ostatnich latach intensywnie postępuje digitalizacja wszystkich sfer naszego życia. Zjawisko to nie ominęło także marketingu. Co to jest digital marketing prostymi słowami? Obecnie większość z nas korzysta z dużej liczby gadżetów, których działanie opiera się na połączeniu internetowym. Są to przede wszystkim smartfony, ale także inne urządzenia takie jak tablety czy smartwatche. Gadżety te często służą do robienia zakupów i zamawiania usług.
Wracając więc do pytania, digital marketing lub marketing cyfrowy to sposób na interakcję firm z klientami za pośrednictwem właśnie takich urządzeń osobistych. Oczywiście głównym celem tej komunikacji jest nakłonienie konsumentów do nabycia towarów czy usług dostarczanych przez daną firmę.
Marketing cyfrowy daje możliwość prowadzenia komunikacji z konsumentami zarówno online, jak i offline. Dzięki temu można przyciągnąć więcej potencjalnych klientów i zbudować lojalność wobec marki wśród konsumentów różnych kategorii. Do dyspozycji masz wiele różnorodnych kanałów od reklamy telewizyjnej i radiowej po cały arsenał reklamowych narzędzi internetowych – stronę firmową, social media, reklamy Facebook Ads czy YouTube Ads, e-mail marketing. Co więcej, możesz dowolnie personalizować wszystkie aspekty komunikacji reklamowej. Znając płeć, wiek, zainteresowania i zachowania konsumentów, możesz dokładnie skonfigurować treści reklamowe i zwiększyć ich skuteczność.
Jednak niewątpliwie największa zaletą digital marketingu jest analiza skuteczności realizowanych kampanii reklamowych. Większość kanałów cyfrowych pozwala śledzić reakcje ludzi na ofertę firmy, oceniać efektywność kosztową i konwersje, zbierać dane z różnych okresów i porównywać je. Takiej możliwości nie daje reklama w gazecie czy baner uliczny.
Strategia w digital marketingu to długofalowy plan działań marketingowych, który opiera się na analizie aktualnej sytuacji rynkowej, kondycji firmy i konkurencji. Źródłem danych nie mogą być opinie poszczególnych ekspertów, a jedynie wyniki rzetelnych badań, a mianowicie:
Podstawowymi elementami skutecznej strategii reklamowej jest zrozumienie struktury i celów biznesu, a także charakterystyka grupy docelowej. Tylko wtedy można dobrać odpowiednie narzędzia, jakie oferuje digital marketing.
Zdjęcie główne: Stephen Phillips – Hostreviews.co.uk/unsplash.com