Zara – ten sklep na pewno jest Ci znany. Ta słynąca z szybkiego reagowania na trendy sieciówka, posiadająca w swoim asortymencie niezwykle ciekawe propozycje, często jest odwiedzana przez niejedną z nas. Przedstawiamy kilka ciekawostek na jej temat!
Pierwszy sklep tej marki otwarto w Hiszpanii, w La Corunia prawie 50 lat temu, a dokładnie w 1975 r. Początkowo jego nazwa miała brzmieć Zorba, ale okazało się, że istnieje pub o tej samej nazwie, więc zdecydowano się na wprowadzenie zmiany.
Główną siedzibą Zary nadal pozostaje Hiszpania. W tym też kraju znajduje się siedziba produkcyjna aż połowy asortymentu. Około 26 procent pozostałych ubrań szyje się w innych częściach Europy, a resztę na innych kontynentach.
Pierwszy sklep Zara w swoim asortymencie posiadał kopie popularnych marek. Dopiero w późniejszym etapie projektanci postanowili objąć inną drogę i doszkalali się, uczestnicząc w pokazach znanych domów mody. Śledzili trendy i wykorzystywali je w tworzeniu swoich propozycji. Do dzisiaj kolekcja Zary znana jest z tego, że wiele ubrań przypomina asortyment znanych projektantów.
Główna hala produkcyjna Zary ma ponad 500 tysięcy metrów kwadratowych. Tak duża powierzchnia jest wynikiem niebywale szybkiego tempa produkcji – firma wytwarza aż 800 milionów sztuk ubrań rocznie. W konsekwencji pracownicy muszą poruszać się po hali… rowerami.
Polityka firmy zakłada użycie taniej tkaniny. Jej cena wynosi około 20 zł za metr. Co ciekawe, nie wpływa to na ceny ubrań w salonach, bo tam pozostają one dość wysokie w porównaniu do innych sieciówek.
Zara jest jednym ze sklepów wchodzących w skład ogromnej korporacji Inditex. Należą do niej również inne znane sklepy, takie jak Bershka, Pull&Bear czy Stradivarius.
Ciekawą strategią Zary jest otwieranie swoich sklepów nieopodal salonów znanych marek. Dzięki temu firma nie potrzebuje reklamy, żeby przyciągnąć klientów.
Założycielem Zary jest Amancio Ortega. Jest to człowiek należący do czwórki najbogatszych ludzi na świecie. Jego majątek wynosi 64,5 miliarda dolarów.
Pracownicy Zary pracują w bardzo szybkim tempie. Cały cykl przepływu produktów wraz z wypuszczeniem nowych projektów w sklepie zajmuje około 14 dni.
W 2012 roku Zara zapłaciła 324 miliony dolarów za to, by otrzymać pozwolenie na otwarcie sklepu na Piątej Alei w Nowym Jorku.
Zdj. główne: Highlight ID/unsplash.com